Des de “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que ha d’ajudar a garantir la igualtat d’oportunitats de les persones que necessitem desplaçar-nos i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots i que, com a tal, ens pertany i ens sentim nostre i no estem disposats a deixar-nos-el prendre.
Igualment, davant les greus conseqüències ambientals, econòmiques i de salut que comporta el creixement il·limitat del trànsit rodat a Catalunya, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior i que, en aquest sentit, l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària.
Per tot això, i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures, volem manifestar el següent:
- Valorem positivament la integració de les poblacions d’Osona Nord i El Ripollès a la zones 6 i 7, però considerem que cal acabar de completar-la perquè sigui real i efectiva (T-10 útil tant per al tren com per a l’autobús, integració dels diferents abonaments, inclusió del Ripollès als mapes de Rodalies). Així mateix, s’ha d’establir una lògica dins de la comarca d’Osona sobre quines poblacions són 2 zones i quines són 1 zona (ara mateix, poblacions situades a la mateixa distància de Vic, són de diferents zones).
- Reclamem un augment de freqüències dels trens entre Ripoll i Vic. Aquesta mesura, sumada a la integració tarifària i la conversió de Torelló en estació de referència de La Garrotxa, tindrà com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà d’una oferta molt més àmplia d’horaris.
- Exigim la revisió i la racionalització dels horaris del conjunt de la línia R3 per adaptar-los a les necessitats reals dels desplaçaments dels usuaris i per guanyar en eficiència i qualitat del servei. La racionalització passa per allargar alguns dels trens que ara acaben el trajecte a Granollers, La Garriga o Vic; per dotar els horaris d’una certa cadència i evitar que hi hagi espais llargs sense cap tren i en un període brevíssim en surtin dos de pràcticament simultanis; per valorar la possibilitat que tots els semidirectes parin a Centelles; o per corregir incongruències amb horaris que no responen al moviment natural de la població.
- Volem que es garanteixin als usuaris de la línia els drets següents:
- La possibilitat de comprar el bitllet en el punt d’origen, de fer-ho a la finestreta o a la màquina i de pagar amb efectiu o amb tarja de crèdit i, sobretot, la possibilitat de validar-lo per evitar després problemes i pèrdua de temps a la sortida de les estacions.
- La possibilitat de gaudir dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet per qualsevol dels sistemes.
- La possibilitat d’esperar el tren amb condicions de seguretat, comoditat i salubritat (informació fiable, permanent i actualitzada; accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)
- L’accessibilitat a les estacions i als trens independentment de les capacitats o limitacions de mobilitat de cada persona.
- El dret a sol·licitar la Devolució Xpress amb facilitat i amb criteris clars i unificats a totes les estacions.
- La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.
- Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, l’eliminació del personal i la inexistència d’una política clara d’acords pel que fa a la gestió dels bars que hi ha sovint a les estacions, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.
- Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i La Garrotxa i La Vall del Ges. I convidem també als agents socials d’aquests territoris a fer-se seves aquestes reivindicacions. Perquè això pugui ser possible caldrà:
- Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera entre la Garrotxa i la Vall del Ges, tal i com s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.
- Incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa.
- Adequar l’aparcament de darrere l’Estació i senyalitzar l’accés per arribar-hi, amb la finalitat de posar a l’abast dels usuaris que agafin el tren a Torelló un espai on deixar el cotxe. Cal, alhora, garantir que les persones usuàries del tren hi tindran un accés preferent.
- Instem el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, ADIF i RENFE que es revisin i s’ajustin la quantitat de vehicles o vagons de cada tren en funció del nombre d’usuaris. I també que es tingui en compte la comoditat dels passatgers a l’hora d’assignar combois per als trajectes amb recorreguts de més de 3 zones. Entenem que seria desitjable que la comoditat d’aquests trens fos equiparable a la que tenen els passatgers de les línies de mitja distància i que, mentre això no sigui possible, com a mínim caldria assegurar que per aquests trajectes els vehicles són de seients “tous”.
- Reivindiquem que cal recuperar i dignificar el servei de tren a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram Vic-Ripoll. Aquesta dignificació inclou tant els equipaments com l’atenció als usuaris i reclama també que s’estudiï la possibilitat de fer-hi arribar, com a mínim en hores punta, un servei de bus des del Voltreganès.
- Reclamem la implicació decidida de l’Ajuntament de Vic per evitar el deteriorament continuat de l’Estació i per exigir a ADIF i RENFE que facin les millores necessàries per tal que sigui un espai digne, viu i segur.
- Demanem que es treballi per la supressió del pas a nivell que hi ha a Sant Quirze de Besora.
- Reivindiquem que es treballi per aconseguir una millor coordinació horària entre els autobusos que porten usuaris de diferents poblacions de la comarca, els autobusos urbans i els trens.
- Instem les administracions, els partits polítics i el grup XarxaC17 a vetllar perquè s’executin les inversions necessàries per a la millora de les infraestructures de l’R3 (punts negres, talussos, subestacions) i perquè s’executin també els desdoblaments parcials de la línia R3, entre Parets i Granollers i entre les Franqueses i La Garriga, licitats i previstos per al 2020. Igualment els convidem a treballar per concretar les dates per al desdoblament del tram Balenyà-Vic i a continuar treballant pel desdoblament total de la línia.
- Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.
- Denunciem que les poblacions de menys de 50.000 habitants estem clarament discriminades en matèria de transport públic i que això és un llast per la igualtat d’oportunitats del territori.
- Finalment, emplacem les administracions a tenir més en compte els usuaris i les plataformes ciutadanes en defensa del transport públic a l’hora de definir polítiques i accions relacionades amb el transport públic com ara la T-Mobilitat. Els recordem que el bon govern es basa en la transparència i la participació.
Col·lectiu #pqnoensfotintren
Torelló, 29 de gener de 2018
Vè aniversari
Us podeu descarregar aquest manifest en format PDF en el següent enllaç